söndag 15 februari 2009

Tennisarmbåge/Golfarmbåge

Detta är något som jag fick diagnos på för ca ett år sedan. Läkaren och sjukgymnasten sa att detta kommer att vara väldigt svårt att bli av med.


Men som man är så visste man att detta skulle ordna sig med seriöst rehabtränande. Fick inga direkta övningar så jag körde mycket maskiner på gymmet så jag avlastade armbågen väldigt mycket varje pass. Sen efter ca 6 månader så kändes det bättre.


I början när jag först fick ont så kunde jag knappt hålla i ett glas vatten. Sen efter ett halvår så kunde jag använda armen till vardags utan större problem. Nu efter ca 12 månader så kan jag träna på hårt på gymmet, självklart måste jag undvika vissa övningar, som pressar med friavikter, det är lite trist, men jag försöker simulera det så gott det går i maskiner. Tycker detta funkar väldigt bra.


Nu på slutet så letade jag mycket efter rehabövningar och hittade något sjukt bra på ett amrikansktforum. Detta är övningar och stretch övningar som Giants lag doktor rekommenderar vid just tennisarmbåge.. Grymt!! Här ska ni få se....
Den är lite svår att se men förstora den om ni kopierar bilden, det var så jag fick göra. Dessa övningar har funkat bra.. =)


9 kommentarer:

  1. tja...tore heter jag. Hittade din blogg när jag sökte på tennisarmbåge. Kul att se att någon hittat något som funkar. Kunde dock inte se vad det stod då det blev för suddigt då jag kopierade bilden. Har du lust att maila mig adressen vore jag grymt tacksam!
    tore.schultzberg@gmail.com
    Mvh tore

    SvaraRadera
  2. Betr. "Exercise treatment for tennis elbow"
    Hej,
    Jag är ute efter ett bra träningsprogram för min "golfarmbåge". På din bild verkar detta precis vad jag söker. Vore tacksam om du ville maila mig bilden i en storlek där jag kan läsa texten också.
    Med vänlig hälsning,
    Hans

    SvaraRadera
  3. Övningarna med hantel ska man göra 50 reps per övning per dag. Stretchövningarna skall man utföra 6 ggr om dagen, varje övning ska man göra 4 set och hålla i 20 sekunder i varje set. Det är med andra ord mycket stretch varje dag. Lycka till.. Kör på med en 14 dagars voltaren kur om eran hälsa tillåter det..

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Sökte på golfarmbåge och hittade dina övningar som jag skulle vilja testa.
    Vore jättetacksam om du kunde skicka bild med
    läsbar text.
    Mvh
    Gertrud
    gertrud.backevall@comhem.se

    SvaraRadera
  5. Också intresserad av en länk om det finns?

    Mvh
    Roger
    rogeringebo@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Haha, jag sökte också på tennisarmbåge ( som de flesta verkar ha gjort här;)) pch hittade också hit! Tackar så mycket för bilden på övningarna! Jag har fått tid hos sjukgymnasten nu på fredag, men orkar inte vänta så pass länge på att få köra igång mina armbågar (har tennisarmbåge i bägge armarna..), fick kortisonsprutor igår och är sjukskriver resten utav veckan, så tid finnes denna vecka att börja rehabträningen :)

    Än en gång, tack!=)

    SvaraRadera
  7. Hej. Jag har väldiga problem med mina armbågar just nu. Jag tyckte att detta såg intressant ut, men svårt att läsa, det hjälper inte att jag försöker förstora bilden. Kan du hjälpa mig så att bilderna och texten blir läsbar. Eller om du har en web-adress. Tack på förhand.

    cecilia_mann@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Alla som inte ser bilden när ni kopierat den och förstorat hemma kan googla rubriken så kommer det upp hur mycket info som helst för hur man ska rehab träna denna skadan. Jag såg på bilden hur man ska göra, sen har jag kompletterat med en beskrivning hur man skall utföra rörelserna under kommenterar här. Lycka till. Det finns massor med info på nätet.. Kika lite:)

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag hittade just bilden som pdf på nätet, se http://kasespeelmancullen.com/forms/tennis_elbow.pdf
    L

    SvaraRadera