fredag 5 juni 2009

Lång dag på jobbet och god natta mat=)

Hehe tjejen hade kvar skinka, kalkon och rostbiff från sin fest. Så mitt sista mål blev en blandning av kötten, ca 200gram, samt en klick potatissallad.
Riktigt NICE! Hittade dock dockan utslagen på soffan så det var bara snällt att leda henne till sängen så hon kunde fortsätta sin natt där. Blir nog bra utslagen av allt vimmel som varit dessa dagarna=))

Jobbet bjöd på 2 larm och en fylla att ta hand om. Nåja det är ju nice att det händer något och utöver det så var det mycket med det vanliga jobbandet.
Så nu ska det bli sjukt nice att sova. Ser redan iframemot morgondagens pass. Bic, tri och mage.
Trist bara att det är sista för veckan men det kommer en ny vecka=))

Har även fått reda på att jag ska få åka och bli färdig brandman nu i höst, har ju enbart varit preparand utbildad. Måste alltså rökdyka med någon som gått räddningsinsats. Den ska jag gå redan i höst. Tror faktiskt att chefen fulade till sig en plats för mig och jag hoppade framför ett par andra. Men det är ju inget han säger till någon. Nåja kul att vara omtyckt av ledningen i allafall..

Peace!

2 kommentarer:

  1. Tja!
    Hitta just din blog, grymt.
    Haller just pa att trana upp mig for att soka till brandman, har en del fragor om intradesprovet. Kan man testa att gora det nanstans? Vad ar basta traningen for att klara det osv.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Thomas! Det vanligaste är att man går en utbildning via den kåren som man tänkt jobba hos. Men det finns även nu en 2 årig smo utbildning, antar att det är den du tänker söka till. Här är länken till all info http://www.msbmyndigheten.se/ui/templates/pages/StandardPage____389.aspx?epslanguage=SV

    Annars är det bara hård konditionsträning i uppförsbackar som gäller, intervaller och ett tips är att dra på dig sjukt mycket lufttäta kläder samt mössa och stoppa i ca 20kg i en ryggsäck och ställ löpbandet på gymmet i en ca 8 gradig lutning/ 6km/timme. Om du klarar gå i den lutningen i ca 10 min så klarar du matttestet på intagningen.

    Sen behöver du bara grundstyrka som du får via marklyft, knäböj ja du vet traditionell styrketräning. Man kan behöva släpa slangkorgar en heldel, uppför trapphus och runt fotbollsplaner. Så träna på att hålla i typ 20-30kgs hantlar så länge du kan. Greppet är lätt att glömma träna på nya moderna gym=)

    Testerna är såpas omfattande så jag tror inte man kan testa att göra dem om du inte har nära kontakt med en brandstation där dom kan rigga upp en testbana. Kan berätta hur mina tester såg ut i min kommun där jag gjorde dem.

    1. Matttestet( Löpband med larmställ och andningstuber på ryggen som man har på sig resten av testet sen)
    2. Klättra upp för bilen brandstege( test av höjdskräck)
    3. Bära upp 2 slangkorgar(20kg st) i ett 8 vån trapphus.
    4. Väl där uppe skulle man fira upp en dunk på 20kg med smalt rep.
    5. Bär ner slangkorgarna igen.
    6. Krypa igenom en svart laburint för att testa klaustrofobi.
    7. Bära en medvetslös brandman genom en lägenhet( Han hade inga lufttuber)
    8. Lägga ett pussel på 60 sekunder.
    9. Simma 200 meter.

    Pusslet var nog det svåraste ;)
    Alla kommuner har olika tester och olika svårighetskrav. Vad jag har förstått så har vi ganska jobbiga tester. Vet inte vilka tester smo har för sin skola..

    Lycka till och kör hårt=)

    SvaraRadera