tisdag 10 mars 2009

Axel problem

Kom tänka på denna vanliga skada då en kollega igår klagade över att han fick ont i axeln såfort han tränade bröst eller axlar. Denna smärtan har även börjat visa sig i det vanliga livet.

Jag hade det typiska gym axel problemet när jag var 20 år. När man började lyfta vikter så tittade man på hur alla andra gjorde och tog efter. Problemet var ju bara att man hade skygglappar på sig och såg endast de stora övningarna. Som latsdrag bakom nacken, axelpressar bakom nacken och bänkpress.. Hur skulle dessa utföras då? Jo jävligt tungt oxå haha..

Detta resulterade i att min axel blev inflammerad. Det var ett år med konstig träning kan jag säga. Gud vad segt det var att rehaba axeln....


Övningar som jag gjorde den första månaden medans jag gick på antiinflammatoriska tabletter var mycket rotatorkuff(stavning) övningar. DÅ menar jag dem som man gör när man håller över armen längst kroppen och roterar, INTE de andra där man står med armarna rakt ut som i kors och roterar. De sistnämnda klämmer åt den leden som oftast blir inflammerad.

Dessa gjorde jag ultra lätta hela månaden. 3 ggr 30 reps och stretchade rotatorn mycket.
Sen de månaderna som följde så värmde jag alltid upp rotatorn så fort jag skulle träna överkroppen.
Alla övningar som medför att man rör armarna över en horisontell vinkel över axelhöjd undviker man. När armarna börjar gå över den linjen så stryper man den leden som blir inflammerad.

Övningar som gick bra för mig var:

Axlar- Sidolyft, hantellyft för baksida, rotator kuffen.
Bröst- Flyes
Rygg- Sittande rodd
(Dessa muskelgrupper involverar lätt axeln)

Sen biceps å triceps kan man köra så länge man håller stabiliteten och inte rör överarmarna när man kör så axlarna måste jobba.
Benen är det ju bara att rocka!! samma med ländrygg å allt annat.

Här är bilder från http://www.kiropraktorcentrum.com/ Riktigt bra företag som hjälper en!






1 kommentar: